Gerechtelijke reorganisatie

OmniRecht heeft 13 advocaten gespecialiseerd in ondernemingsrecht.

Aanvraag voor gerechtelijke reorganisatie indienen? Bel direct

Als de continuïteit van uw onderneming en uw activiteiten in gevaar is terwijl u schulden heeft, is het mogelijk om een aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie in te dienen. Dit beschermt u tijdelijk tegen schuldeisers en geeft u de ruimte om met hen te onderhandelen en een oplossing te vinden. Dit valt onder insolventie en faillissementsrecht.

Voorwaarde is wel dat er wel licht aan het einde van de tunnel te zien moet zijn. Het moet dus praktisch gezien mogelijk zijn om uw bedrijf weer rendabel te maken. De wetgever biedt een kans op een nieuwe start aan uw noodlijdende bedrijf.

Wat is gerechtelijke reorganisatie?

Als de aanvraag voor gerechtelijke reorganisatie werd goedgekeurd, aanvaarden de schuldeisers om een deel van hun vorderingen op te geven. Het bedrijf in moeilijkheden krijgt zes maanden de tijd om tot een akkoord te komen met die schuldeisers. (Het gerechtelijk akkoord werd op 1 april 2009 hervormd in de Wet betreffende de Continuïteit van ondernemingen.)

Gerechtelijke reorganisatie zorgt ervoor dat uw onderneming een half jaar lang bescherming geniet tegen de schuldeisers. Zo kunnen ze niet overgaan tot de uitvoering van hun vordering door bv. beslag te laten leggen op uw goederen.

De aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie

Wanneer u een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt, moet u wel duidelijk maken wat u wil bereiken met deze reorganisatie.

U kan dan kiezen tussen drie opties:

  • Een minnelijk akkoord bereiken met één of meerdere schuldeisers
  • Een ‘reorganisatieplan’ ofwel collectief akkoord bereiken met alle schuldeisers
  • Een gedeeltelijke of gehele overdracht van de onderneming aan een derde (onder gerechtelijk gezag)

In het reorganisatieplan worden alle schuldvorderingen en eventuele betwistingen kenbaar gemaakt aan de schuldeisers. Er wordt dan een herstel- of betalingsplan opgesteld. De schulden kunnen hier, als het merendeel van de schuldeisers ermee instemmen, gedeeltelijk of definitief opgeschort worden.

Hoe vraag ik een gerechtelijke reorganisatie aan?

Om een gerechtelijke reorganisatie aan te vragen moet u een verzoekschrift indienen aan de griffie van de rechtbank van koophandel. Binnen de 14 dagen wordt de aanvraag dan onderzocht, waarbij u wordt opgeroepen en gehoord. Het vonnis zal dan binnen de acht dagen uitgesproken worden. Tijdens die periode bent u in feite al beschermd.

De rechter verwacht ook om bij het verzoekschrift alle documenten te vinden die de financiële toestand van het bedrijf duidelijk maken. Als dit niet zo is, wordt de aanvraag sowieso geweigerd.

Documenten die bij het verzoekschrift gevoegd dienen te worden:

  • Uiteenzetting van de gebeurtenissen waarop uw verzoek is gegrond. Dit moet aantonen waarom de onderneming dreigt failliet te gaan.
  • De aanwijzing van de doelstelling waarom u deze gerechtelijke reorganisatie wil aanvragen.
  • Een e-mailadres waarop u bereikbaar bent voor het verloop van de procedure
  • De twee recentste jaarrekeningen of de twee recentste aangiftes in de personenbelasting
  • De boekhoudkundige staat en de resultatenrekening (max. 3 jaar oud)
  • Een begroting met een schatting van inkomsten en uitgaven voor de duur van gevraagde opschorting
  • Een volledige lijst van de schuldeisers
  • Maatregelen en voorstellen die u overweegt om terug rendabel te worden en om de schuldeisers te kunnen afbetalen
  • Aanwijzing dat u voldaan heeft aan wettelijke verplichtingen om werknemers in te lichten

Een gerechtelijke reorganisatie aanvragen is complex en vergt grondige voorbereiding. Naast het zoeken van een goede boekhouder is het ook aan te raden om advies te vragen aan een advocaat om het verzoekschrift op te stellen.

Wat als de rechter de aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie goedkeurt?

Als de rechter de aanvraag goedkeurt, kunnen de schuldeisers voor zes maanden lang hun vordering niet uitvoeren. Alle schulden die dateren van na de opening van de procedure moet u echter wel betalen.

Voor uw onderneming betekent dit dat tijdens deze periode:

  • geen beslag kan worden gelegd op uw goederen (roerend of onroerend)
  • de onderneming niet failliet kan verklaard worden
  • een vennootschap niet ontbonden en vereffend kan worden

U moet tevens binnen de 14 dagen na het vonnis alle schuldeisers op de hoogte stellen van de opening van de procedure. Ook moet u als onderneming elke schuldeiser een volledige lijst bezorgen van de erkende schuldeisers in de opschorting.

Nu kan u ongestoord van start gaan met het uitwerken van een oplossing in de vorm van een herstelplan. Gerechtelijke reorganisatie kan een noodlijdend bedrijf redden. Het is dus het overwegen waard.

Contacteer de OmniRecht Intakebalie voor vrijblijvend eerstelijnsadvies via het contactformulier in de rechterkolom. Voor dringende hulp kan u ons tijdens de kantooruren bellen op het nummer 03 808 5229. Wij brengen u in contact met de beste advocaat voor uw situatie.

OmniRecht is het grootste platform in België van zelfstandige en onafhankelijke advocaten. Ruim 63 vormen samen het OmniRecht Advocatenplatform.

Bel nu voor advies:

Gratis intakegesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 256 MB.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook 's avonds en in het weekend
    • OmniRecht kwaliteitslabel

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in België

      Het grootste juridische platform van België met 80 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Wij stellen onze rechtzoekende klant centraal en behandelen uw zaak met zorgvuldigheid

      8.6

    OmniRecht helpt u verder
    • Stap 1: Bel of bericht onze juristen van de intakebalie
    • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
    • Stap 3: kies de beste oplossing voor uw situatie
    Bel met de intakebalie
    03 808 5229
    Beschikbaar vanaf
    Neem contact op

    De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

    Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
    Feestdagen
    08:00-18:00 uur
    09:00-17:00 uur
    12:00-16:00 uur
    Gesloten

    Stel uw vraag

    "*" geeft vereiste velden aan

    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
    Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 256 MB.
      Hidden
      Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
      Zo kan het dus ook

      Waarom OmniRecht?

      Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. OmniRecht voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

      Om u te voorzien van het beste advies werkt OmniRecht volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

      • 7 dagen per week bereikbaar

        Ook 's avonds en in het weekend
      • OmniRecht kwaliteitslabel

        Uw garantie voor service en kwaliteit
      • Juridische hulp in elke situatie

        Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
      • Overal in België

        Het grootste juridische platform van België met 80 advocaten
      • Als beste beoordeeld

        Wij stellen onze rechtzoekende klant centraal en behandelen uw zaak met zorgvuldigheid
        8.6

      Over ons

      Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De OmniRecht-formule heeft ervoor gezorgd dat we in enkele jaren zijn uitgegroeid tot het grootste en meest vooruitstrevende advocatenplatform van het land.

      Inmiddels hebben ruim 80 advocaten en 35 kantoren uit Vlaanderen en Brussel zich bij OmniRecht aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende er van te verzekeren dat de beloftes worden nagekomen, hebben we het OmniRecht Kwaliteitslabel in het leven geroepen. Ons hoofdkantoor is te vinden in Antwerpen, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

      Er zijn advocaten gevonden.

      Klik hier voor de resultaten.