Na een hete zomer, wat met de nazomer?

De impact van Corona op onze ondernemingen.

 

De economische voorspellingen en vooruitzichten laten we aan economzen en bankiers. De nazomer belooft voor ondernemers het moment van de waarheid te worden. Start de economie opnieuw door en komt er een voorspelbaarheid in de continuïteit van de bedrijfsvoering voor de komende maanden? Het virus COVID-19 en de door diverse overheden wisselend genomen maatregelen discrimineren zeker sectoren die gebaseerd zijn op close contact. De sectoren in events, retail, horeca… worden hard geraakt door de beperkingen in sociale omgang.

Tijdens de lockdown-periode werden door de wetgever diverse maatregelen uitgevaardigd ter ondersteuning van de financiële draagkracht van ondernemers.  Gaande van overbruggingsrechten naar uitstel van betaling op kapitaalonderdelen van financiële producten, verdaging van de voldoening van de fiscale en parafiscale verplichtingen, voorzien van fiscale stimuli en tijdelijke kredieten met garantiestelling edm. tot het beperken van het uitgavenpatroon met technische werkloosheid, beperkte maatregelen voor de huurlasten, …  U hebt er als ondernemer ongetwijfeld gebruik van gemaakt. Maar na een hete zomer, volgt zeker een nazomer met hoge temperaturen binnen het bedrijfsleven.

De cijfers van Q1 en Q2 2020 zullen inmiddels voorhanden zijn en de reële impact op uw business aantonen. Samen met uw financiële adviseurs neemt u dan poolshoogte van de staat van uw bedrijf. U zult via een raad van bestuur, en een Algemene Vergadering, besluitvorming dienen te voorzien omtrent eventuele maatregelen om de continuïteit van uw onderneming te verzekeren voor de komende 12 maanden. Deze verplichting volgt uit de insolventiewetgeving en de vennootschapswetgeving.

Maatregelen

Eén van de maatregelen kan een doordachte afweging zijn of en op welke termijn bijkomende juridische ingrepen nodig zijn om die continuïteit te bewaren of herstellen door toepassing van een insolventiemaatregel. Te weten hetzij het aanvragen van een beschermingsmaatregel ter gerechtelijke reorganisatie van de onderneming (gebaseerd op de Boek XX Wetboek Economisch Recht), dan wel door de vennootschap in vereffening te stellen, dan wel door te beslissen dat de onderneming geen toekomst meer heeft. Met als gevolg dat men het faillissement moet aanvragen.

Een gerechtelijke reorganisatie kan op verschillende manieren aangepakt worden. Gaande van een tijdelijke opschorting van betaling van de oude schulden leidende tot een negotiatie met de schuldeisers, tot een opmaak van een uitgebreid herstelplan dat ter stemming wordt voorgelegd aan het collectief van de schuldeisers op een procedure voor de Insolventierechtbank. Een dergelijk herstelplan kan een spreiding en een inkorting van de schuldmassa inhouden of een combinatie van beiden.

Indien de continuïteit van de onderneming gevrijwaard moet worden en de activiteiten an sich wel winstgevend zouden kunnen zijn, zonder bv. de molensteen van enkele negatieve gebeurtenissen uit het leven van de onderneming, bestaat de mogelijkheid onder controle van de Ondernemingsrechtbank een ‘overdracht onder gerechtelijk gezag’ te organiseren waarbij eigenlijk een overdracht van het handelsfonds, of bepaalde onderdelen of activiteiten, wordt georganiseerd in volle transparantie en onder toezicht en met navolgend goedkeuring van de Ondernemingsrechtbank.

Faillissement

Een faillissement dient te worden aangevraagd binnen de maand na (duurzame) staking van betaling en van het vaststellen van een wankel krediet, waarbij een belangrijk deel van de schuldeisers geen bijkomend krediet/uitstel van betaling willen verstrekken. Het niet (tijdig) aanvragen van een faillissement leidt mogelijks tot een bestuurdersaansprakelijkheid wegens laattijdige aangifte en het bedrieglijk faillissement. Het blijvend voortzetten van een permanent verlieslatende activiteit wordt tegenwoordig door een nieuw artikel in de insolventiewetgeving ook gesanctioneerd door een aansprakelijkheid van de bestuurder voor de daardoor ontstane schulden (de zogeheten “Wrongful Trading”). Stel dus samen met uw financiële en juridische adviseur ernstig de vraag of het (mordicus) verderzetten van uw activiteiten als ondernemer, u uiteindelijk persoonlijk niet duur zal komen te staan.

Conclusie

Een juiste en tijdige evaluatie van uw situatie als onderneming/ondernemer is niet alleen wettelijk verplicht. Doch kan voorkomen dat u persoonlijk voor vele jaren wordt gesanctioneerd met de  negatieve gevolgen van een bestuurdersaansprakelijkheid.

Kristiaan Caluwaerts

Caluwaerts Uytterhoeven Advocaten


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Hoe aandelen waarderen bij een geschillenregeling en meer specifiek ‘de uitsluiting’?

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom OmniRecht?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. OmniRecht voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt OmniRecht volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • OmniRecht kwaliteitslabel

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in België

    Het grootste juridische platform van België met 80 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Wij stellen onze rechtzoekende klant centraal en behandelen uw zaak met zorgvuldigheid
    8.1

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De OmniRecht-formule heeft ervoor gezorgd dat we in enkele jaren zijn uitgegroeid tot het grootste en meest vooruitstrevende advocatenplatform van het land.

Inmiddels hebben ruim 80 advocaten en 35 kantoren uit Vlaanderen en Brussel zich bij OmniRecht aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende er van te verzekeren dat de beloftes worden nagekomen, hebben we het OmniRecht Kwaliteitslabel in het leven geroepen. Ons hoofdkantoor is te vinden in Antwerpen, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.