Consumentenkrediet

OmniRecht heeft 15 advocaten gespecialiseerd in ondernemingsrecht.

Juridisch advies over consumentenkrediet nodig? Bel direct

Banken geven consumenten de mogelijkheid om hun dromen na te jagen. Een nieuwe bedrijfswagen nodig? Organiseert u een evenement? Zijn de computers aan vervanging toe? De bank of andere kredietgever helpt aan de hand van een lening. Daar hangen natuurlijk ook de nodige voorwaarden en intresten aan vast.

Wat is consumentenkrediet precies?

Consumentenkrediet is elk soort krediet dat wordt aangegaan om iets anders dan vastgoed te kunnen aanschaffen. U kan bijvoorbeeld krediet aangaan om verbouwingen, nieuwe apparatuur of een evenement te financieren.

Dankzij consumentenkrediet kunnen consumenten soepeler met hun budget omgaan. Het consumentenkrediet wordt strikt geregeld door de wet.

Verschillende vormen van consumentenkrediet

  • Kredietopening: Dit is een soort van geoorloofde debetstand op uw rekening. Alhoewel u op die manier in het ‘rood’ mag staan, moeten de intresten van deze kredietopening periodiek terugbetaald worden
  • Verkoop op afbetaling: Hier gaat het om een product of concrete dienst die u in meerdere stortingen kan terugbetalen
  • Lening op afbetaling: U krijgt een geldsom ter beschikking. De lening wordt voor een bepaalde duur afgesloten en moet via vaste periodieke stortingen worden terugbetaald
  • Financieringshuur of leasing: Hier kan u een bepaald goed (bv. een auto) voor een bepaalde duur huren. Na de huurperiode kan u het goed desgewenst aanschaffen voor een prijs die voorheen werd overeengekomen

De maximumtermijn voor terugbetaling is steeds beperkt naargelang het ontleende bedrag.

Rechten en plichten

De kredietgever verplicht zich ertoe informatie te verzamelen over uw financiële situatie. Volgens die informatie kan hij oordelen of u het geleende bedrag zal kunnen terugbetalen. Deze informatie kan gaan over:

  • Uw inkomsten
  • Kinderen ten laste
  • Burgerlijke staat
  • Eigendommen
  • Uw lasten
  • Andere kredieten

Hierbij doen uw religie, ras, geaardheid, of politieke activiteiten bijvoorbeeld helemaal niet ter zake.

Ook moet de kredietgever de Centrale voor kredieten aan particulieren van de Nationale Bank van België verplicht raadplegen.

Als de kredietgever van mening is dat u de lening niet of moeilijk kan terugbetalen, moet hij u die weigeren. Hij moet meedelen welke verschillende databanken hij raadpleegde.

Krijgt u een lening, dan zal u eerst een document met als naam ‘Europese Standaardinformatie inzake consumentenkrediet’ of ‘SECCI’ ontvangen.

Wanneer er in de Centrale voor kredieten aan particulieren wanbetalingen op uw naam geregistreerd staan, kan u geen nieuwe consumentenkredietovereenkomst sluiten. Als de schulden minder dan 1000 euro bedragen, kan u slechts opnieuw krediet krijgen als er een bijzondere motivering in het kredietdossier staat. Een advocaat kan u hierbij helpen.

Moeite om krediet te krijgen of een lening af te betalen?

Vermoed u fouten in de overeenkomst? Twijfel niet langer en vraag advies aan een juridische partner. De advocaten van Omnirecht staan voor u klaar en zoeken aan de hand van hun ervaring en expertise naar duurzame oplossingen.

Voor vrijblijvend eerstelijnsadvies kan u steeds onze intakebalie contacteren via Whatsapp op 0474 60 05 34 of via het contactformulier in de rechterkolom. Bel ons voor dringende hulp tijdens de kantooruren op het nummer 03 808 5229.

Met ruim 80 onafhankelijke advocaten of kantoren op ons platform, kunnen wij uw casus altijd doorspelen aan de meest geschikte advocaat uit uw regio met de juiste expertise.

OmniRecht is het grootste platform in België van zelfstandige en onafhankelijke advocaten. Ruim 62 vormen samen het OmniRecht Advocatenplatform.

Bel nu voor advies:

Gratis intakegesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 256 MB.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook 's avonds en in het weekend
    • OmniRecht kwaliteitslabel

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in België

      Het grootste juridische platform van België met 80 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Wij stellen onze rechtzoekende klant centraal en behandelen uw zaak met zorgvuldigheid

      8.1

    OmniRecht helpt u verder
    • Stap 1: Bel, mail of app onze juristen van de intakebalie
    • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
    • Stap 3: kies de beste oplossing voor uw situatie
    Bel met de intakebalie
    03 808 5229
    Beschikbaar vanaf
    Neem contact op
    Stel uw vraag via WhatsApp
    0468 59 20 89

    De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

    Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
    Feestdagen
    08:00-18:00 uur
    09:00-17:00 uur
    12:00-16:00 uur
    Gesloten

    Stel uw vraag

    "*" geeft vereiste velden aan

    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
    Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 256 MB.
      Hidden
      Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
      Zo kan het dus ook

      Waarom OmniRecht?

      Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. OmniRecht voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

      Om u te voorzien van het beste advies werkt OmniRecht volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

      • 7 dagen per week bereikbaar

        Ook 's avonds en in het weekend
      • OmniRecht kwaliteitslabel

        Uw garantie voor service en kwaliteit
      • Juridische hulp in elke situatie

        Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
      • Overal in België

        Het grootste juridische platform van België met 80 advocaten
      • Als beste beoordeeld

        Wij stellen onze rechtzoekende klant centraal en behandelen uw zaak met zorgvuldigheid
        8.1

      Over ons

      Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De OmniRecht-formule heeft ervoor gezorgd dat we in enkele jaren zijn uitgegroeid tot het grootste en meest vooruitstrevende advocatenplatform van het land.

      Inmiddels hebben ruim 80 advocaten en 35 kantoren uit Vlaanderen en Brussel zich bij OmniRecht aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende er van te verzekeren dat de beloftes worden nagekomen, hebben we het OmniRecht Kwaliteitslabel in het leven geroepen. Ons hoofdkantoor is te vinden in Antwerpen, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

      Er zijn advocaten gevonden.

      Klik hier voor de resultaten.