- Home
- >
- Rechtsgebieden en specialisaties
- >
- Advocaat handelsrecht
- >
- Leveringsproblemen
Leveringsproblemen
Heeft u te maken gehad met leveringsproblemen? Bel direct
We kopen met zijn allen steeds vaker online. Normaliter wordt alles dan netjes thuis geleverd op de beloofde datum. Maar soms komt onze bestelling te laat, krijgen we ze helemaal niet, of blijkt het product defect dan spreken we over leveringsproblemen dit valt onder het handelsrecht.
Een defecte of beschadigde levering
Het kan gebeuren dat een product bij levering beschadigd of zelfs defect is. Let dan op volgende punten:
1. Stuur uw pakket nooit terug zonder voorafgaande goedkeuring van de verkoper.
2. Volg voor de terugzending de procedure die de verkoper bij aankoop of in de factuurvoorwaarden vermeld heeft.
3. Bewaar zorgvuldig de bewijzen van de terugzending en de aankoop- en betaalbewijzen van het product zodat u eventueel een terugbetaling kunt eisen.
Als particuliere consument bent u wettelijk goed beschermd tegen een late of defecte levering. Voor bedrijven ligt dat anders. Maar in beide gevallen kan een advocaat ervoor zorgen dat u alsnog krijgt waar u recht op heeft: een nieuw product, terugbetaling of een schadevergoeding. Daarom raden wij aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met een advocaat. Die zal de nodige stappen nemen om het probleem op te lossen.
Een levering is te laat of blijft uit
Een aankoop via internet moet uiterlijk binnen dertig dagen – gerekend vanaf de dag van bestelling – zijn geleverd. Als u met de verkoper een afspraak hebt gemaakt over de levering, moet hij zich daar ook aan houden. Het kan wel gebeuren dat de verkoper gegronde redenen heeft waarom hij niet kan leveren op de beloofde datum.
Het gekochte product is niet beschikbaar
Wanneer het product niet beschikbaar is, moet de verkoper u daarover zo spoedig mogelijk berichten. U hebt dan recht op terugbetaling van uw geld binnen dertig dagen nadat u door de verkoper op de hoogte bent gesteld.
Onmiddellijk actie ondernemen
Wanneer een product te laat, helemaal niet, beschadigd of defect geleverd wordt, is dat natuurlijk vervelend, maar kan het u ook schade opleveren wanneer u bijvoorbeeld voor uw bedrijf iets aankoopt dat u echt dringend nodig hebt.
Welke leveringsproblemen dan ook, het is belangrijk dat u snel actie onderneemt.
In eerste instantie moet u navragen bij de verkoper wat er aan de hand is en kijken of het mogelijk is om een nieuwe afspraak te maken. Wanneer dat niets oplevert, is het raadzaam om de hulp van een advocaat in te schakelen. Die zal een aanmaning sturen die voldoet aan de juridische eisen. Als ook dit zonder gevolg blijft, kan een advocaat de andere partij in gebreke stellen.
OmniRecht verdedigt uw rechten
Wilt u juridisch juist handelen, dan is het aan te raden om u te laten bijstaan door een ervaren advocaat. De advocaten van OmniRecht komen voor uw rechten op en werken samen met u aan efficiënte oplossing
Neem contact op met onze OmniRecht Intakebalie via het contactformulier in de rechterkolom. Voor dringende hulp kan u ons tijdens de kantooruren bellen op het nummer 03 808 52 29.
OmniRecht is het grootste platform in België van zelfstandige en onafhankelijke advocaten. Ruim 62 vormen samen het OmniRecht Advocatenplatform.