Uw aannemer liever kwijt dan rijk?

Het is mogelijk om U vlug te ontdoen van Uw aannemer wanneer U niet meer tevreden bent met zijn werk of zijn persoon. Het kan met onmiddellijke ingang, zonder bijzondere formaliteiten en U hoeft dit niet eens te motiveren.

Het is wel aangewezen om dit aan de aannemer te melden via een aangetekend schrijven (desgevallend met ontvangstbewijs).

 

Het toepassingsgebied is vrij ruim. Er dient sprake te zijn van een overeenkomst waarbij er sprake is van “aanneming van werk” ongeacht of dit handenarbeid betreft. Dan wel intellectueel werk betreft (bouwwerk, software op maat, architect, makelaar, enz).

 

Het kan evenwel niet toegepast worden op een louter koop/verkoop.

 

Er is evenwel een nadeel. Indien U als opdrachtgever hiervan gebruik maakt dient U de aannemer te vergoeden voor het reeds gepresteerde werk. En daarnaast wat hij had kunnen verdienen bij de uitvoering ervan.

 

Het komt toe aan de aannemer om het bewijs te leveren van de geleverde prestaties, de kostprijs ervan en de wijze waarop hij zijn gederfde winst berekend. De rechtbanken kennen ter zake soms een percentage toe (bijv.10%).

 

Hierop dienen evenwel een aantal correcties gemaakt te worden.

 

  • U kan bij het aangetekend schrijven voorbehoud maken voor de schade in gevolge de slechte uitvoering (teneinde deze werkzaamheden niet te aanvaarden als opgeleverd). Hierbij gebruik makend van de principes van de buitengerechtelijke ontbinding van de overeenkomst. Hierbij dient er dan een fout of tekortkoming in hoofde van de aannemer aangetoond te worden. De bewijslast ligt hiervan bij de opdrachtgever.
  • Een prijsvermindering in gevolge de weggevallen aansprakelijkheid over het eindwerk
  • De aannemer dient de kosten te dragen om aan zijn gebrekkig werk te verhelpen. Derhalve dienen deze kosten te worden afgetrokken van de vergoeding die de opdrachtgever gebeurlijk verschuldigd zou kunnen zijn
  • Op deze vergoeding kan er geen BTW aangerekend worden

 

Het is aangewezen wanneer U als opdrachtgever hiervan gebruik wenst te maken, U goed te informeren en terdege voor te bereiden alvorens te handelen. Een dergelijke verbreking is immers definitief.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Corona en overmacht

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom OmniRecht?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. OmniRecht voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt OmniRecht volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • OmniRecht kwaliteitslabel

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in België

    Het grootste juridische platform van België met 80 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Wij stellen onze rechtzoekende klant centraal en behandelen uw zaak met zorgvuldigheid
    8.1

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De OmniRecht-formule heeft ervoor gezorgd dat we in enkele jaren zijn uitgegroeid tot het grootste en meest vooruitstrevende advocatenplatform van het land.

Inmiddels hebben ruim 80 advocaten en 35 kantoren uit Vlaanderen en Brussel zich bij OmniRecht aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende er van te verzekeren dat de beloftes worden nagekomen, hebben we het OmniRecht Kwaliteitslabel in het leven geroepen. Ons hoofdkantoor is te vinden in Antwerpen, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.