Pas op dat u bij de verkoop van uw woning niet twee maal een commissie dient te betalen!

Bij de verkoop van je woning kan je beroep doen op een vastgoedmakelaar.  Die zoekt in jouw opdracht een geschikte koper voor jouw huis.  Als hij erin slaagt een koper te vinden, heeft hij recht op een commissie, die in de meeste gevallen 3 % + BTW bedraagt (3,63 % van de verkoopprijs).

Hiervoor onderteken je op voorhand, met de vastgoedmakelaar, een overeenkomst, waarbij die makelaar meestal een exclusief mandaat krijgt om een koper voor u te zoeken, binnen een periode van zes maanden.

Het is niet altijd gemakkelijk om een koper te vinden.  Soms vindt de makelaar geen koper, en is er geen commissie verschuldigd.

Vindt de makelaar een koper binnen de voorziene termijn, dan zal er normaal geen discussie bestaan en zal je de makelaar zijn commissie (3,63 %) moeten betalen.

Gevaarlijker wordt het als er een koper gevonden wordt kort na het einde van de makelaarsopdracht…

In de meeste contracten wordt voorzien dat de makelaar op het einde van zijn opdracht een geschreven lijst bezorgt waarop alle kandidaat-kopers staan aan wie de makelaar concrete informatie gaf over je pand.  Dit kan doordat hij ermee telefoneerde, emailde, of een rondgang deed in het pand.

In het contract staat meestal dat deze lijst binnen de zeven dagen aangetekend moet verstuurd zijn.

Als je zo een lijst ontvangt, is het dus belangrijk dat je deze goed controleert om te zien of je nadien niet verkoopt aan één van de personen die op de lijst staat. Meestal is er voorzien dat je de volgende zes maanden niet meer aan die personen kunt verkopen, zonder dat er een commissie verschuldigd is.

Zelfs al sluit je nadien een nieuwe overeenkomst met een andere vastgoedmakelaar, en vindt deze nieuwe vastgoedmakelaar een koper, loop je het risico dat je een extra commissie zult moeten betalen, zowel aan de eerste makelaar, als aan de tweede makelaar! Als de koper ook op de lijst van de eerste makelaar staat, zijn zij namelijk allebei gerechtigd op een volledige commissie!

Het is dus zeer belangrijk om na te gaan of er een lijst is opgesteld, en of deze op correcte wijze en tijdig werd overgemaakt!

Op vandaag oordelen rechters meestal dat wanneer de lijst niet tijdig (meestal binnen de 7 dagen) werd overgemaakt, de eerste makelaar geen enkel recht meer heeft op een commissie.  Los van de vraag of je dan zelf verkoopt, of via een nieuwe makelaar.

Pas dus zeer goed op wanneer je een nieuwe overeenkomst sluit met een opvolgende vastgoedmakelaar.  Pas ook goed op als je zelf verkoopt, na het verlopen van het mandaat van de makelaar. Laat je bij de verkoop van je huis goed adviseren, zodat je niet voor zeer dure verassingen komt te staan.

Ons kantoor is zeer actief in het vastgoedrecht.  Wij begeleiden zowel vastgoedmakelaars als eigenaars of kopers.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom OmniRecht?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. OmniRecht voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt OmniRecht volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • OmniRecht kwaliteitslabel

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in België

    Het grootste juridische platform van België met 80 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Wij stellen onze rechtzoekende klant centraal en behandelen uw zaak met zorgvuldigheid

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De OmniRecht-formule heeft ervoor gezorgd dat we in enkele jaren zijn uitgegroeid tot het grootste en meest vooruitstrevende advocatenplatform van het land.

Inmiddels hebben ruim 80 advocaten en 35 kantoren uit Vlaanderen en Brussel zich bij OmniRecht aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende er van te verzekeren dat de beloftes worden nagekomen, hebben we het OmniRecht Kwaliteitslabel in het leven geroepen. Ons hoofdkantoor is te vinden in Antwerpen, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.